Fischer Iván kilép a világsikereket halmozó Mozart-sorozatból, és Verdit rendez. A következő nagy falat a BFZ műsorán az olasz zeneszerző zseni legutolsó operája, a Falstaff – Verdi mosolygós búcsúja a világtól.
Több évtizedes átokként nehezedett Verdi vállára Rossini kritikája, miszerint képtelen vígoperát írni. A szúrós megjegyzés nem hagyta nyugodni, ezért közel nyolcvanévesen, ötven zeneszerzéssel töltött évvel és 27 operával a háta mögött rászánta magát, hogy megírja háromfelvonásos komédiáját, a Falstaffot (1893). A műfajváltásra már az Otello után is szomjazott: „Kegyetlenül lemészároltam rengeteg hőst és hősnőt, igazán rám fér egy kis nevetés is.”
Bár félt tőle, hogy nem tudja befejezni a művet, szövegírója, Arrigo Boito meggyőző erejének hála idős kora ellenére is belevágott. Tisztelte és szerette Shakespeare-t, köteteit az éjjeliszekrényén tartotta, Boito pedig olyan egyedülálló librettót gyúrt össze A windsori víg nőkből és a IV. Henrikből, aminek nem tudott ellenállni. Határidő nélkül, végtelenül szabadon komponált, a maga szórakozására. Így született meg egy teljesen új műfaj: a lírai komédia. Falstaff, a pocakos, komikus, nyerészkedő csábító karaktere árnyaltan, bölcs öniróniával fűszerezve jelenik meg a gazdag és ötletekkel teli dallamvilágú operában.
Az elmúlt évtizedekben több nagynevű karmester dolgozott azért, hogy a Falstaff megőrizze helyét az operakánonban. Toscanini, Karajan, Solti és Bernstein után most Fischer Iván is erre vállalkozik. A szcenírozott koncerten a karmester-rendező több olasz énekes sztárral dolgozik együtt. Falstaffot Nicola Alaimo alakítja, akit ebben a szerepben már hallhatott a New York-i Metropolitan és a milánói Scala közönsége is.