Barokk koncert: Vivaldi, Scarlatti, Händel
Ha a barokk gesztika egyik legnagyobb szakértője, Sigrid T’Hooft neve szerepel a műsoron, a BFZ közönsége 2011 óta tudja: különleges régizenei élményben lesz része.
Ha a barokk gesztika egyik legnagyobb szakértője, Sigrid T’Hooft neve szerepel a műsoron, a BFZ közönsége 2011 óta tudja: különleges régizenei élményben lesz része.
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2022. január 9. vasárnap, 15:30
Barokk koncert: Vivaldi, Scarlatti, Händel
Program:
Antonio Vivaldi: C-dúr fagottverseny, RV 473
Alessandro Scarlatti: Piango, sospiro e peno – kantáta
Antonio Vivaldi: a-moll versenymű két hegedűre, Op. 3, No. 8, RV 522
Salve Regina, RV 618
Georg Friedrich Händel: Admétosz, Thesszália királya, HWV 22 – „Orride larve… Chiudetevi, miei lumi”
Julius Caesar Egyiptomban, HWV 17 – „Se in fiorito ameno prato”
Antonio Vivaldi: a-moll versenymű két oboára, RV 536
Georg Friedrich Händel: Agrippina, HWV 6 – „Tacerò, purchè fedele”
Rodelinda, a longobárdok királynője, HWV 19 – „Vivi, tiranno!”
Az autentikus megjelenést és mozgást ezúttal a francia kontratenor, Christophe Dumaux mutatja be, akinek a hangja a New York Times kritikusa szerint „fényes, tiszta és erős”, mindemellé ő maga „magas, elegáns és sportos: természetes színpadi jelenség”. Händel operaszerepeit a világ legnagyobb színpadain énekelte már a bécsi Staatsopertől a milánói Scalán át a New York-i Metropolitanig. Az operaáriák – valamint egy szépséges kantáta és egy megható Mária-himnusz – mellett Vivaldi versenyművei is megszólalnak a barokk zene brit szakértője, a Fesztiválzenekar visszatérő karmestere, Jonathan Cohen vezényletével.
Bár nem Vivaldi találta fel a szólóversenymű műfaját és a refrénhez hasonlítható ritornell formát, több száz concertójával ő tette világhírűvé mindkettőt. Háromtételes fagottversenyét kontrasztok és dinamikus párbeszédek jellemzik.
Alessandro Scarlatti inkább a vokális műfajokban alkotott maradandót. Közel hétszáz kantátájának többsége a szerelemről szól. A műsorra tűzött műben expresszív arioso és rövid, töredezett frázisok mutatják be a szenvedélyt és a kétségbeesést.
Vivaldi Op. 3-as versenyműsorozata, a L’Estro Armonico (Harmóniai inspiráció) a 18. század egyik legnagyobb hatású műve, még Bachot is foglalkoztatta. A szerző kései kísérletezéseivel szemben itt hagyományosabb zenét kapunk.
„Üdvöz légy, Úrnőnk, irgalmasságnak asszonya!” – szól a Salve Regina kezdő sora. A hat verset hat tételben feldolgozó mű zenei sóhajoktól indul, majd Jézus altatóján keresztül szeretetteljes, meleg frázisokkal zárul.
Olasz tartózkodása után Händel Londonban telepedett le, ahol 1719-től a Royal Academy of Music zeneigazgatójaként olasz operák bemutatásáért felelt. Az ő feladata volt a neves énekesek, így a kor legnagyobb sztárjai, a kasztrált művészek szerződtetése is. A különleges hangfajt – amelyre a szerzők előszeretettel komponáltak, és amelyen az Admétosz álmoktól gyötört, haldokló címszereplője és az álruhás Kleopátra hatása alá kerülő Caesar is megszólal – ma kontratenor helyettesíti.
A két Händel-blokk között egy még Vivaldi életművében is ritka hangszer-összeállítású versenymű szólal meg. A vonóskarral szemben álló két oboa hangszíne és egymásra tercelő dallamai különleges atmoszférát teremtenek.
A koncertet Händel két áriája zárja. A da capo, vagyis visszatéréses forma lehetőséget nyújt az énekesnek, hogy díszítésein keresztül a megismételt szakaszban megmutassa virtuozitását, kreativitását, és hatásos finálévá emelje bármelyik áriát. Elsőként a Poppaea-történetből jól ismert Otho szerelmes éneke szólal meg a Velencében bemutatott Agrippinából, majd újra londoni opera, a Rodelinda drámaibb hangvételű áriája zárja az estet.
Ritkán hallható szvit, klasszikus versenymű, Bach előtti tisztelgés és egy szimfonikus életmű záróköve. Ezt kínálja az északi levegőt árasztó, helyenként mégis tüzes hangverseny, amelyet a BFZ rendszeres vendégkarmestere, a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin és a Glyndebourne Festival Opera zeneigazgatója, Robin Ticciati vezényel.
Janáček Suk Martinů Mráček Hrůša
Hat szerző, hat mű, hatvanhat év, de semmi ördögtől való. Sőt, a szezon egyetlen BMC-ben tartott programja többször az ég…
A Haydn és Mozart műveit bemutató sorozat októberi hangversenyéhez hasonlóan ezúttal is egy Haydn-szimfónia, Mozart egyik fúvós versenyműve és utolsó…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!